Výsledky výroby aut v ČR i prodejů v celé EU ukazují, že se automobilovému průmyslu první čtvrtletí příliš nevydařilo. Produkce osobních vozů v ČR se v prvním kvartále snížila o více než 7 % na 366,5 tisíce vozů.
I když jde o slabší výsledek než loni, stále je to druhý nejlepší za posledních sedm let. Proto není tak zlý, jak by procentní pokles mohl naznačovat. Automotive však tentokrát evidentně k růstu ekonomiky v prvním čtvrtletí nepřispíval, podobně jako většina dalších průmyslových odvětví. Česká ekonomika tak dál musí spoléhat především na služby, kterým se nyní daří navzdory všeobecně zvýšené nejistotě.
Tuzemská výroba v prvním čtvrtletí klesala rychleji než prodeje v celé EU. Tam se totiž za první tři měsíce roku snížily registrace „jen“ o necelá dvě procenta. Na vině jsou tři největší unijní trhy, které zůstávají v poklesu a táhnou s sebou celkové výsledky dolů. Prodá se zde totiž zhruba 55 % aut v rámci celé EU.
Evropský trh opanovaly hybridy
Zatímco politicky protěžované a dotované elektromobily se na trhu podílejí patnácti procenty, hybridy už předstihly v prodejích i vozy s benzínovým pohonem. Docela dobře je zde vidět, jak velkorysé unijní plány narážejí na preference samotných zákazníků. Nafta zůstává na ústupu navzdory pokročilé technologii i nízké spotřebě.
Z pohledu značek si tuzemská největší automobilka drží na unijním trhu šestiprocentní podíl a je tak čtvrtou neprodávanější (nejregistrovanější) unijní značkou osobních automobilů.
Automobilový průmysl čeká velká výzva nejenom v důsledku slabých evropských prodejů, ale především zavedených amerických cel. Nemusí se u nás propsat přímo do výkonu automobile, ale rozhodně postihne dodavatelské řetězce směřující své díly na Slovensko a do Německa. Automotive tedy čeká další těžký rok v řadě.
Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS